Hem · humor · Disco på jumah?

Saturday 2012/02/04

Hikmainstitutet

Abu Halim från Hikmainstitutet reflekterar insiktsfull kring dîn och dunyâ. Håll ett extra öga på denna blogg eftersom den kommer ständigt att uppdateras med inhemska och internationella nyheteter. Låt dig inspireras av profeternas och sändebudens budskap och visdomar.

Disco på jumah?

Fredagar är en fantastisk dag. Det bästa med denna dag är naturligtvis fredagsbönen (salat al-jumah). Att få be till Allah och få träffa alla ens bröder som man inte har träffat på en vecka. Vilken barakha! Men det är en sak som stör mig, som stör mig väldigt mycket och som jag tror du håller med mig. Det är bröder som inte stänger av sina mobiltelefoner när dem kommer in i moskén.

Hur många gånger har du inte totalt tappat koncentrationen när någons telefon går igång mitt under bönen? ”Allt för många gånger, subhanallah!” Rätt svar.

I en samling på ca 500-600 personer så finns det alltid någon eller några som inte har stängt av sina telefoner. Inte nog med detta, bröder har upptäckt att dem kan använda sina favoritlåtar som ringsignaler.

Raderna som nu följer är till min glömska bror, var han än befinner sig i det avlånga landet, som älskar ha sin favoritlåt som ringsignal:

Bror! Det är definitivt inte coolt när din telefon börjar ringa, i högsta volym, och det är värsta hitlåten från ditt hemland. Måste du, jag, imamen och alla bröder och systrar i hela moskén få höra den låten varje gång någon söker dig? Snälla, stäng omedelbart av telefonen om det skulle ringa. Du behöver inte se vem som ringer mitt i bönen för att sedan bestämma dig för att lägga på luren. Den som söker dig kan ju inte vara viktigare än Allah. Eller? Pinsamt!

Bror, ibland väljer du att svara i telefonen, mitt i bönerummet när du är klar med din fard-salat (obligatoriska bönen). Tänk om du hade suttit i ett viktigt möte beträffande dina rikedomar med landets härskare och din telefon började ringa, skulle du då svara?

Glöm dessutom inte, att om du inte ber så finns det alltid en bror nära dig som gör det.

Bror om du har svårt att komma ihåg att stänga av telefonen så har jag tre korta tips till dig!

Nummer ett, lämna gärna telefonen i bilen, alternativt hemma. Du kan faktiskt överleva utan en telefon för en dag.



Nummer två, snälla, tanka inte ner dem senaste arabiska hitlåtarna i din mobiltelefon och använd dem definitivt inte som ringsignal. Om du inte kan sätta din telefon på ”möte” tanka då ner som vissa bröder har gjort, fåglar som kvittrar. Jag störs heller av dem än värsta ”Habibi, habib, ayouni”-hitlåten eller Bon Jovi från 80-talet. Håll din musik smak till dig själv, jag är inte ett dugg intresserad av den.



Nummer tre, klarar du inte av att följa någon av mina två ovanstående tips, då rekommenderar jag att du skrotar din mobiltelefon och håller dig till fast linje. På så sätt är du alltid på säker mark!

Kära läsare, har du fler tips till vår bror som är glömsk, skriv gärna en kommentar!

   2008.08.09. 01:13 

HFB on 2008.08.09. 16:46

Al salamo alikom.

Mycket bra text, läsaren känner hur upprörd du är, och man känner igen situationen, så svaret på din inledande fråga är: för många gånger har det hänt.

Det är faktiskt svårt att komma på någon gemensam bön där någons mobil inte ringt. (Jag är en syster och går inte regelbundet till moskén)

Det är extra störande med nedladdade låtar, absolut. Det är så respektslöst att man känner hur ens puls ökar.

Jämförelsen med ett viktigt möte med en härskare i dunya är mycket bra.

Fler tips?

Jag upprepar de som redan är skrivna.

1) Lämna mobilen hemma om du inte kan komma ihåg att stänga av den innan du träder in i en moské.

2) Visa hänsyn till dina bröder som störs i sin bön, subhanAllah, behövs något mer om man nu inte lägger stort värde till sin egen bön och sitt eget förhållande med Allah.

Man blir faktiskt upprörd bara av att bli påmind om sådana situationer, när man läser detta inlägg. Skall imamen behöva påminna dessa bröder om att det är inför Allah de står?!

Annika Amina on 2008.08.09. 17:12

På fullt allvar, jag börjar fundera om inte vi behöver studiecirklar eller något motsvarande, som lär oss vett och etikett i moskén!

Speciellt vid tillfällen för gemensam bön, hör och ser man en hel del som inte verkar lämpligt - trots skyltar på väggarna. Nog borde det väl gå att åtgärda!

Syster on 2008.08.10. 01:56

Asalamu aleikum wa rahmatullahi wa barakatuh

MashaAllah, må Allah belöna dig för den nyttiga texten! Håller med till 100%, men värst är väl ändå när ringsignalen innehåller en låt där en kvinna håller på och sjunger och åmar sig, må Allah vägleda oss.

Vet någon förresten vart på internet man kan hitta fågelkvitter till ringsignal? Har letat tidigare utan att hitta!

Muslim on 2008.08.10. 13:00

Kanske borde en bror stå vid ingången och samla alla mobiler i en låda eller box? När man sedan har bett färdigt kan man gå och välja sin mobil ur lådan/boxen och gå hem.
Eller en bror kanske kan stå vid ingången och påminna alla att stänga av mobilerna. Tragiskt att det ska behöva gå så långt men insaAllah, efter ett tag kanske det blir naturligt för dessa.
Dels borde alla muslimer tänka på att bete sig som muslimer ÄVEN utanför moskén. Tankar man inte sådana ringsignaler i sin telefon så finns det ingen möjlighet för att skämmas i stunder som dessa. Vi är ju trots allt människor som glömmer saker och ting.


HFB on 2008.08.10. 16:15

en liten kommentar bara... det är inte BARA bröder som gör sig skyldiga till att störa andras bön i moskén.

Systrarna kan bete sig riktigt illa, med skvaller, skratt och småprat i moskén medan andra ber eller medan imamen talar (håller khutba)... man känner verkligen hur det kniper sig i magen varje gång det händer.

Studiecirklar i hur vi beter oss i en moské är ett bra förslag, tycker jag. Skamligt för oss som ummah i helhet, att sådana studiecirklar behövs.

Jag kan ge ytterligare exempel.

Jag har varit med i två systerträffar där man träffades hemma hos en syster och läste Koranen.

I ena gruppen var det sannerligen akhira träffar för Allahs skull, vi träffades i tid, och efter 10-15 minuter började vi läsa Koranen, varje syster en sida, sedan läste vi översättningen, sedan diskuterade vi eller kommenterade med tafsir. Mycket vackert, mashaAllah. Det gick ungefär 2 timmar åt den aktiviteten. Sedan fick man kaffe och då fick man tala med varandra, fråga om allt är väl och samtal är fortfarande i islamisk anda, inget ovärdigt. Efter en halvtimme gick man hem. Effektivt och bra utnyttjad tid, man kännder sig lättare och nöjd i hjärtat; och man fick ändå träffa sina systrar och fråga om allt är väl med familjen och jobbet.

Medan i andra gruppen var det allt annat än islam och Koranen som diskuterades och lästes - det kom sist, och väldigt liten del av totala tiden. Det var inte det som systrarna träffades för, kändes det som. Systrar kom en eller några timmar för sent, andra väntade på dem och småpratade, skrattade under tiden... delen med islamiskt tema var mycket kort, max en halvtimme, och sedan åt man massor med mat, och skrattade och pratade igen. Det var mycket prat, mycket mat, och mycket sena träffar (och jag har slutat gå dit efter bara två försök). De timmar som jag tillbringade där var dåligt utnyttjade och jag hade samvetskval efter båda gånger jag var där.

Det vore bra om även systrarna tänkte på hur vi beter oss, inte bara i moskén utan faktiskt överallt, och speciellt när vi samlas för att läsa Koranen eller hadither, eller lära oss om islam.

Jag har en känsla att "värsta hitlåt ringsignaler mitt i jumah"-bröder och "fnitt fnitt skvaller skvaller mitt i jumah"-systrar skulle tycka om den här andra gruppen, och att de skulle tycka att den första gruppen var tråkig. SubhanAllah.

En Broder on 2008.08.10. 20:46

Asalaamu Aleikum...

Detta är ett universellt problem. Jag har bett på flera platser inom Sverige och utomlands, som Belgien, Saudi, Egypten, Usa mm, överallt är det samma sak. De komiska är att man även kan höra samma låtar. Och ännu mer komiskt och sorligt är att man kan höra Amerikas nationalsång i Profetens Moske. Det spelar ingen roll hur många lappar man sätter upp i Mosken om att man skall stänga av mobilen. Imamer i flera Mosker har talat om detta problem, men vi lever i en tid då Duniyah har blivit viktigare för många en Akhirah.

En lösning som kanske fungerar på detta problem är att man lär folk om Moskens plats i Islam, och allvaret med bönen och allvaret med att störa andras bön.

Jag har läst en hel del artiklar om bönen, men känner att det är väldigt svårt att uppnå khushu och ödmjukhet då mobiler börjar pipa med olika pojkbands låtar. Så jag ber mina kära syskon att vara vänliga att stänga av mobilen då ni kommer in i Mosken. Musik för övrigt är otillåtet i Islam, men det är ett annat ämne.

Här är en fin artikel om bönen.

De som ber med ödmjukt sinne

Författare: Imâm Abû Bakr bin al-´Arabî al-Mâlikî (d. 543)

Allâh (´azza wa djall) sade (i betydelse):

“Det skall gå de troende väl i händer; de som ber ödmjukt sinne.” (1)

Den sjätte frågan: Ibn-ul-Qâsim berättade att Mâlik tolkade det som:

“De som hängivet ger sig in i den.”

Muqâtil sade:

“Det är en person som inte vet vem som står till höger och vänster om honom.”

En kväll förrättade jag Maghrib mellan den Gröna dörren och Huttah-dörren i Jerusalem med vår Shaykh och asketen Abû ´Abdillâh Muhammad bin ´Abdir-Rahmân al-Maghribî. Efter bönen började två män som stod till höger om Abû ´Abdillâh al-Maghribî bråka. Den ene sade till den andre: “Du bad inte bra. Du bockade dig som en kråka.” Den andre sade: “Du ljuger. Jag bad bra och fint.” Då sade personen med invändningen till Abû ´Abdillâh: “Stod han inte bredvid dig? Vad tycker du om hans bön?”

Abû ´Abdillâh sade: “Jag har ingen aning om honom. Jag var för upptagen med mig själv och min egen bön för att kunna veta något om andra människor och deras bön.” Mannen skämdes och de närvarande blev förtjusta i det som hade sagts.

Vår Shaykh Abû ´Abdillâh al-Maghribî hade talat sanning. Om han hade lagt vikt på sin bön eller sysselsatt sig själv med den och hängivet gett sig in i den, skulle han inte ha vetat vem som står till höger och vänster om honom för att inte tala om hur de förrättar bönen.

Källa: Ahkâm-ul-Qur’ân (3/236)

1.23:1-2

Abu Merjem al Bosni on 2008.08.11. 19:30

'Selmunalejkum

Ja tycker att man iaf kan ladda ner andra ringsignler istället hör haram sinaler.... För även om det skulle hända att det ringer så är det iaf en fågel eller liknande som hörs.... för att vi glömmer, sådan är människan....

Sedan kan bröder tänka att när imamem ber dej att stänga av din mobil så ska du stänga av den och inte lägga på ljudlöst.... För sändningen från din mobil kan störa utrustningen (aså mic, högtalare )

ish on 2008.08.16. 01:44

kom hem från moskén två timmar sen. det var bra vi hade speciell dag för en man som dog 40 dagar sen, och även lailatul qadar..... inga mobil ringsignaler hördes men när alla träffas efter så många dagar så blir det mycket prat och stoj. det är svårt att undivka detta då man ser moskén som en mötesplats och även samilngslokal. alla kommer för att be och göra dua samtidigt som man vill umgås med sina systrar och bröderna med varandra....

HFB on 2008.08.17. 12:05

Salamun alaykum ish.

Värt att namna att vanan att beteckna 40 dagar från en människas bortgång tillhör kristen tradition, inte islamisk. Men jag är medveten att den innovationen är utspridd i områden där muslimer historsikt har levt med kristna och judar.

Det är en innovation som inte tillhör islam och tanken är med denna kommentar inte att peka ut, förlöjliga eller skämma ut andra muslimer, utan att hjälpa våra bröder. Jag tror inte att människor vill följa innovationer, utan de känner bara ibland inte till islamisk ståndpunkt.

Jag ser det som muslimsk plikt att med rätt information och gott råd hjälpa den bror som skadar sig sälv.

Hoppas att ingen tar illa upp pga min kommentar, avsikten är bara god.

Ibrahim Blicksjö on 2008.08.23. 23:26

salaamu Alaikom wa Rahmatullah

Al hamdu Lillah för denna artikel. Man kanske skulle ha lektioner som någon föreslog om vett coh etikett. Ibland under Jum'ua så hamnar jag långt bak i Moskén. Subhana Allah, flera Msulimer som pratar med varandra under khutba, en del tittar på klockan och suckar högt under khutba, och en gång så fick Imaamen avbryta sin khutba för att be en del bröder at ha tålamod eftersom hans khutba bara skulle hålla på i fem minuter till. Jag tror han hade pratat max 30 minuter då. Al Hamdu Lillah att det är en försvinnande del som gör detta.

Mobiltelefon - om man har glömt att stänga av och den ringer - ÄVEN OM MAN ÄR I SALAAT - ta upp den och stäng av den. Japp, det får man göra. Av två dåliga saker välj det minst dåliga.

Som en lärd sade (tror det var Hasan Al-Basri: Tänk er Akhira på höger sida och dunya på vänster: Ju närmare man är åt det ena hållet dessto längre är det till det motsatta.

Er Bror
Ibrahim

Mahir on 2008.08.30. 18:11

Assalamu Alaikum

Han kan alltid läsa på reglerna i moskén, det finns alltid "Stäng av telefonen"...

Eller så kan hans fru påminna honom, mamma, pappa, son, dotter, OSV

Sist men inte minst: Sluta lysna på Haram!

Yasin on 2008.09.15. 11:06

Salaamualeikum !

Jag ser att det är många som undrar vart man kan ladda ner mobil signaler som te,x fågelkvitter , natur ljud mm. Jag kan tipsa er om en sida som heter zedge, där kan man hitta olika saker till sin mobil så som teman, spel och ringsignaler. OBS!! Det förekommer en hel saker som är haram/makruh,dock är det ni som bestämmer vad det är ni laddar ner.

Glöm inte Allah!!

Salaamualeikum.

Latifa on 2009.04.08. 12:46

Jo jag håller med alla andra här om hur jobbigt det är att telefonen ringer då man är fockuserad på att allting lyssna på Imamen då han predikar eller i bönen och någons telefon ringer. Men har ni tänkt på hur jobbigt det är när barn skriker så att man inte kan höra vad Imamen predikar om, inte heller be sina böner i fred.

Adem on 2009.04.30. 11:18

Selam

Jag måste säga att jag fick ett gott skratt av att läsa denna artikel. Roligt skulle den vara om ironin i det hela inte är värre av att det hela är sannerligen sant. Jag minns en kvällsbön under ramadan förra året. Någon hade i början av teravijah bönen en super mario bros låt på värsta volymen. Personen fick samtal hela kvällen och valde att inte svara. Jag har inte flabbat så mycket på länge och det gör jag ännu när jag tänker på det. Lösningen till hela dilemmat är att hos oss muslimer i dagens läge fungerar endast diktaturer hahaha näää skojar men ärligt om sinnet inte är klar om man inte vet och aldrig har frågat sig varför man kommer till moskén är svaret självklar. Majoriteten av dagens muslimer har bara tron på tungan. Dvs de är likt papegojor som har lärt sig memorera remsor och rörelser och platser men aldrig kommit eller frågat sig om meningen med både tron, verserna och moskén? Det är jättelätt att säga att saker är haram. Fine gör det att folk slutar lyssna och göra dem? Fallet och svaret med etta är NEJ då man kan höra som någon skrivit ett lands nationella hymn i profetens moské. Tron utan innerlig måttfull mening kan liknas vid ett träd i en oas utan vatten. Ensamt och sorgligt på väg mot intetsägande. Denna tro hänger inte och väger beroende av oss snarare är det tvärtom. Därmed är det lönlöst att anklaga shaitan för allt och haram likaså om vi inte förstår meningen med både det första och andra.

Yosef on 2011.12.15. 21:59

Håller med dig , tillexempel när man sitter och lyssnar är helt inne i fredagsbön så ringer nåns telefon och man tappar koncentrationen. Mycket bra text.

Skriv en kommentar

:

:

:


. Sökfunktion

. Abu halim

Jag ska försvara värderingar och normer givna av Allah och slå hål på fördomar. Ett stort ansvar vilar på våra axlar, en stor gåva och förmån att få föra vidare profeternas budskap till världensite [...]

. nya kommentarer

. nya artiklar

. kategorier

. bloggarvänner

. övrigt