Image Image Image Image Image

© Allt material är skyddat av upphovslagen. 2004-2013 Hikmainstitutet | RSS | Email

Scroll to Top

To Top

Relationer

27

jan
2013

2 Comments

In Relationer

By admin

Jag tänker ta av mig min slöja

On 27, jan 2013 | 2 Comments | In Relationer | By admin

Jag är medveten om att slöjan (hijab) är obligatoriskt och jag har burit den i ett tag men jag känner att valet jag gjort kan vara ett misstag. Jag känner inte att den har gjort mig till en bättre muslim, jag känner att jag lurar folk med mitt yttre eftersom de ser mig som ett exempel även om jag kämpar med många saker. Då är min fråga, om jag tar av mig min hijab, är det någonting Allah kommer att bestraffa mig för? Det verkar som att det är en onödig sak, är inte det viktigaste att man har ett rent hjärta?

Svar:

Assalamu alaykum kära frågeställare,

Tack för att du ställer denna fråga som öppnar upp en del viktiga ämnen och vi tackar även dig som förlitar dig på oss genom att dela med dig av vilka prövningar du går igenom. Jag ber Allah Subhanaho wa ta’ala att Han gör att de ord som jag skriver gör dig och andra läsare till nytta och att han leder er till de bästa valen.

Jag skulle vilja börja med att poängtera att det jag tror på är det minst viktiga i denna ekvation och det i sig leder till vad andra personer kommer att tänka om en. Det borde aldrig vara som så att vårt praktiserande av islam och vår tillbedjan görs för andra personers skull eller i enlighet med deras förväntningar. Människor har lätt för att döma eller dra snabba slutsatser, men oavsett vad de har för tankar eller åsikter så är det enbart deras ansvar och ingenting vi borde bekymra oss om.

Du sade att du var orolig över ditt bärande av hijab vilseleder folk eftersom de ser dig som bättre än vad du egentligen är. Men sanningen är att vi alla är syndare och det är enbart från Allahs Barmhärtighet gentemot oss som Han som döljer våra misstag och brister och låter oss framstå som bättre i andras ögon.

En känd lärd sade:

”Om synder hade en lukt skulle ingen närma sig mig på grund av stanken”

Varje person har en brist eller svaghet, har gjort misstag, tagit fel steg eller fortfarande tar dem. Vi gör enbart vårt bästa och varje god handling som Allah ger oss möjlighet till att utföra borde ses som en välsignelse som vi borde använda på bästa sätt istället för att oroa sig för att man inte gör tillräckligt. Istället för att oroa sig om att inte vara tillräcklig kan vi istället se det som en chans att vara tacksamma gentemot Allah som döljer våra negativa sidor och be ”oh Allah förlåt mig för vad de inte vet om mig och gör mig till ännu bättre än vad de tror om mig”.

Det kommer att vara svårt för dig att hitta någon på denna jord som anses vara ”värd” att respresentera islam eftersom varje person har en eller annan dimension i sin tro och praktiserande där det fattas något. Men det innebär inte att vi borde sluta uppmuntra varandra till att utföra goda handlingar som görs tillgängliga för oss.

Det finns en väldigt vacker hadith relaterat till detta:

”Anas återberättar: Vi frågade Allahs Sändebud, över honom vare frid! Borde vi inte låta bli att kalla folk till godhet när vi själva inte utför alla goda handlingar och borde inte vi låta bli att förbjuda folk från fel förrän vi själva låter bli allting felaktigt? Nej svarade han. Ni borde kalla andra till godhet även om ni själva inte utför alla goda handlingar och ni borde förbjuda felaktiga handlingar även om ni inte själva håller er borta från dem. ”(Al-Tabarani).

Innebörden av att du bär hijab är inte att du säger till andra att du är islam, utan snarare att du är en muslim menat att du är en person som försöker följa denna religion, som accepterar den som en sanning och ser skönheten i den och hoppas att jag kan försköna mig med den. Jag kommer ihåg ett citat från Yusuf Islam: islam är inte ett tillstånd av att vara utan det är en process till att bli” att bli mer, att bli bättre, strävar efter att nå ett perfekt tillstånd av underkastelse och kontakt med Allah den Högste och må Han hjälpa oss alla till att nå detta. Amin.

Du sade också att du kände att hijab inte riktigt hade gjort dig till en bättre muslim. Många gånger när en person börjar utföra en god handling känner de en ”iman-rush” en känsla av glädje av att man gör någonting gott för Allahs skull och man får på så sätt mer energi att förbättre sig själv och så vidare. Men efter ett tag blir en del handlingar som en daglig rutin och den förlorar sin styrka och höjningen av iman och all spänning skingras.

Vad en person behöver, istället för att fokusera på dessa ”rushar”, är ett stadigt och konstant intag av goda handlingar och andlig näring. Vi kan inte förlita oss på att enbart en god handling kan göra oss till bättre muslimer. Istället måste vi ta kontroll och vara säkra på att det vi utför handlingar regelbundet för att öka vår iman, som att läsa Koranen, utföra bönen fokuserat, dhikr (åminnelse) med flera. Att bära hijab kan absolut vara en av de sakerna, men det är bara en del av det som behövs bygga upp. Precis som träning som är bra för god hälsa, så måste det kombineras med rätt mat och många andra saker för att få önskat resultat.

Du borde också veta att det finns en direkt koppling mellan en persons handlingar och deras inre tillstånd. Vi vet att när någon befinner sig i ett tillstånd med hög iman är det mer naturligt för henne/honom att utföra goda handlingar. Men vi måste medge att motsatsen är sann, att bara utföra goda handlingar utan att ”man känner det” kan även påverka oss och ändra oss. Våra kroppsdelar jobbar inåt, genom att utföra goda handlingar kan de mjuka upp ett hårt hjärta, upplysa ett stängt sinne och ge en person en känsla av föryngring och en önskan om att närma sig Allah och utföra fler positiva handlingar. Jag hörde en lärd säga att om en person känner sig besvärad eller om ens nivå i iman är låg så borde man snabbt utföra något eftersom goda handlingar kan ta fram den inre uppvakningen en person kan behöva. Om vi inte ser en ändring inom oss själva när vi utför en god handling betyder inte det att vi borde sluta göra det men det innebär kanske att vi behöver stärka det med andra handlingar för att samla ihop allt till något som kan ge resultat.

För det tredje har du helt rätt i att säga att det viktigaste är att ha ett rent hjärta. Allahs (swt) poängterar det i Korane när Han nämner att på Domens dag kommer ingenting vara till nytta för tjänaren förutom en sak “bara den [kan känna sig trygg] som stiger fram inför Gud med rent hjärta.” (Koranen 26:89)

Frågan är hur man når detta och vad det är som renar oss och våra hjärtan?

I tider som våra kan det finnas personer som ser att vi nått en mer upplyst era där andlighet plockas bort från filosofi och idéer och inte bör kopplas till ritualer och detaljer i religion. Men de som tror på detta glömmer att Allah inte skapade oss som sinnen och själar själva utan parade ihop dem med våra fysiska kroppar. Vi kan inte förneka faktumet att vi både är kropp och själ, innehåll och form tillsammans och varje del har sina egna behov och specifika förfining. Det är Allahs sunnah, hur vi är skapade och varför böner, fastan och alla våra andliga strävan har väldigt specifika fysikaliska komponenter. Det innebär dock att man utför dem precist för att nå en djupgående andlighet.

Att rena våra hjärtan är målet, men medlen till att nå dem är via de verkliga och specifika instruktionerna som Allah swt har givit oss. Det är via Hans tillbedjan och genom att följa hans läror från vår tro som vi kan rena och polera våra hjärtan. Det är därför jag måste säga att hijab inte är något obetydligt. Allting som leder en till en andlig medvetenhet, upphöjning och rening – som hjälper oss att komma närmre Allah – inte ses som obetydligt eller småaktigt. Kanske är det störst sannolikt att det finns gömda meningar med det vi inte kan uppfatta eller så kan vi inte sätta det i rätt kontext som gör att vi missar dess djupa mening och syfte.

Om Allahs straff.

Ett bättre sätt att se på detta är att inte se det småaktiga med synden, utan på storheten hos Den som man syndar emot. Från Hans oändliga visdom och allomfattande kunskap och stora Barmhärtighet i enlighet med Hans Lag som är kärnan till att gynnas och att skydda sig mot skada – Han har beordrat oss att utföra denna handling.

I Koranen säger Allah:

“Det är en plikt för er att strida och detta är förhatligt för er. Men det kan hända att något är er förhatligt och [ändå] är detta ett gott för er; och det kan hända att ni älskar något och [ändå] är detta ett ont för er – Gud vet, men ni vet inte.” (2:216)

och

“Och lev med era hustrur i vänskap och samförstånd; om ni fattar motvilja mot dem är det möjligt att ni vänder er ifrån det som Gud skulle ha gjort [till en källa] till rik välsignelse [för er].” (4:19)

Om någon väljer att låta bli en förskriven lag medvetet, så kan man inte förneka att det är en synd och Allah kommer att låta oss stå till svars för våra synder. Men vi har alltid hopp om och ber om Allahs Barmhärtighet och Godhet som vi vet så kan Han förlåta alla synder om Han vill.

Jag avrundar med en vacker Hadith Qudis där Allah subhanahu wa ta’ala säger: ”Min tjänare kommer inte nära mig med något mer älskat  av mig än de religiösa plikterna som jag ålagt honom.” (Bukhari)

Var medveten om att när du känner dig långt ifrån Allah så är inte lösningen att sluta med det man gör för att hitta en annan väg, utan man ska hålla sig kvar och fortsätta på samma väg även om det är svårt. Detta kommer att göra dig älskad av Allah och man känner sig lycklig av att vara nära Honom och skuggas av hans Älskande Barmhärtighet och omsorg.

Må Allah liva och lysa upp våra hjärtan och välsigna oss med en närhet till Honom. Må Han göra oss till det folk som älskar att tillbe Honom och genom vår tillbedjan närmar vi honom och förtjänar Hans kärlek. Må Han göra våra hjärtan fasta vid vår tro och förse oss med styrka och mod i våra andliga prövningar. Må Han vägleda oss till de bästa valen och göra vägen till gott enkelt för oss. Ameen ya rabb

WAllahu a`lam – och Allah vet bäst.
Wasalaamu alaykum.

Vänligen
Shazia Ahmad

Tags | , , ,

Comments

  1. Jag undrar va straffet blir för en om man tar av sig hijab som man tagit på sig för ca 2år sedan? Blev muslim alhamdulillah för 6 år sen och började be för ca 3år. Jag vet att hur man än är som Person så måste man ha hijab efter som den är obligatorisk men känner ibland att jag hade för bråttom 🙁 att min imam inte va i samma nivå för att bära den. Tex innan va jag öppen rolig jag svärde mkt estakfirullah och blev arg och såg arg ut. Men nu är jag blyg och vågar inte vara mig själv och det har fått mig att må dåligt med tiden. Så jag vill ta den bort och ta på mig den när jag inte tvekar på att jag kommer ta bort den som jag gjorde ibörjan:-( men jag tog den på ändå. .

    • admin

      Lina, vad straffet är vet jag inte. Det är endast Allah som vet vad som är konsekvenserna av vårt handlande. Men allt som är i enlighet med Allahs vilja för oss är sådant som förverkligar vårt autentiska jag. Att vi känner att vi inte är oss själva när vi följer Allahs bud och föreskrifter är på grund av vad våra familjer och samhällen säger oss att vi ska vara. Jag rekommenderar att studerar Koranen och Profetens liv, över honom vare frid. Att du omger dig med människor som får dig att tänka på det Efterkommande livet. Må Allah underlätta för dig och stärka ditt hjärta och tro.

Submit a Comment